Pěší turistické trasy

Turistické stezky Poodří

Výlet do Nového Jičína a jeho okolí, délka 28 km, nenáročný výlet
Nový Jičín náměstí – Svinec – Starý Jičín zřícenina – Kojetín – Hodslavice – Nový Jičín
Výlet můžete začít prohlídkou historického centra města Nového Jičína – nabízí se Masarykovo náměstí s většinou renesančními domy, kašnou a morovým sloupem, nebo nedaleký Žerotínský zámek s trvalou expozicí klobouků. Ze středu města se přes Smetanovy sady dostanete na Skalky, odkud budete pokračovat na Svinec. Dále půjdete do Starého Jičína, kde můžete navštívit zříceninu hradu s vyhlídkovou věží a hradní restaurací. Dále pokračujte přes Kojetín, Straník a Hostašovice do Hodslavic. Hodslavice jsou rodnou obcí Františka Palackého, najdete zde rodný dům s památníkem. Zpět do centra Nového Jičína se dostanete přes Bludovice.

Toulky Kopřivnicí – městem automobilů, délka 6 km, nenáročný výlet
Kopřivnice ČD – Technické muzeum Tatra – Muzeum Fojtství – Váňův kámen – Rozhledna na Bílé hoře – Štramberská Trúba – Náměstí Štramberk – jeskyně Šipka – Štramberk ČD
Výlet zahájíte v železniční stanici Kopřivnice. Odtud se přesunete do centra, kde se nachází Technické muzeum Tatra. Po případné prohlídce muzea se vydáte k Muzeu Fojtství. Odtud pokračujete po modré turistické značce, která vás zavede k Váňovu kameni. Od tohoto vápencového skaliska se vydáte až na Bílou horu, kde stojí rozhledna. Dále sejdete po druhé straně Bílé hory tzv. Sluneční stezkou, lemovanou dvanácti slunečními znameními zvěrokruhu až k rozcestí, na kterém se dáte doprava k soše Panny Marie, odkud budete klesat vpravo Bělohorskou ulicí, která vás dovede až k okraji Štramberku a dále ke štramberskému hradu, jemuž dominuje okrouhlá věž zvaná Trúba. Dále sestoupíte po schodech na štramberské náměstí, pod náměstím se dáte doleva stále po modré značce až ke vstupu do Národního sadu na vrchu Kotouči, ve kterém se nachází jeskyně Šipka. Poté již po červené značce pokračujete k vlakovému nádraží ve Štramberku.

Údolím Odry a Budišovkydélka 20 km, středně náročný výlet
Heřmánky ČD – Spálovský Mlýn – Hadinka – Starooldřůvecká silnice – Budišov nad Budišovkou ČD
Z vlakového nádraží Heřmánky půjdete po zelené směrem ke Spálovskému mlýnu po silnici lemující řeku Odru. Zde je pozoruhodností poutní místo – pramen Maria ve skále. Od rozcestí Spálovský Mlýn následujte modrou směr Hadinka, Budišov nad Budišovkou. Od rozcestí Hadinka pokračujte dále po modré a po přebrodění malého potůčku mírně vystoupejte do osady Čermenský Mlýn. Dále pokračujte malebným údolím Budišovky k rozcestí Starooldřůvecká silnice. Odtud dojdete k nádraží v Budišově nad Budišovkou po silnici.

Turistické stezky Beskydy a Těšínské Slezsko

Radegastova cesta, délka 25,5 km, středně náročný výlet
Rožnov pod Radhoštěm – Radhošť – Pustevny – Trojanovice-Ráztoka – Frenštát pod Radhoštěm
Na výlet se vydáte z Masarykova náměstí v Rožnově pod Radhoštěm. Následovat budete červenou značku až na horu Radhošť. Na jeho vrcholu najdete kapli sv. Cyrila a Metoděje, televizní vysílač a Horský hotel Radegast. Z vrcholu budete pokračovat hřebenovkou na Pustevny kolem sochy Radegasta a vyhlídkového altánu Cyrilka. Na Pustevnách zaujmou především lidové stavby Maměnka a Libušín. Z Pusteven pokračujte dále po modré značce až k hotelu Ráztoka. Do Frenštátu pod Radhoštěm pokračujte po červené.

Poznejte krásu slezské části Beskyd, délka 24 km, středně náročný výlet
Oldřichovice – lanovkou na Javorový – Chata na Javorovém – Šindelná – Velký Lipový – Ropička – Kotař – Prašivá – Komorní Lhotka
Výchozím bodem pro krásný výlet je areál pod vrchem Javorový v Oldřichovicích, odkud vás pod vrchol Javorového sveze lanovka. Nahoře můžete využít služeb turistické chaty, odtud se vydat po modré přes vrchol Javorového a Šindelnou. Na rozcestí budete pokračovat po červené přes Ropičku, kolem chaty Kotař až na Prašivou a Malou Prašivou. Zde je nejzajímavější dřevěný kostelík sv. Antonína Paduánského. Z Malé Prašivé půjdete dolů po žluté značce až do Komorní Lhotky.

Na samotný vrchol Beskyddélka 21 km, náročný výlet
Ostravice ČD – Mazák – Butořanka – Lukšinec – Lysá hora – Lukšinec – Albínovo náměstí – Staškov – Ostravice zastávka
Z vlakového nádraží na Ostravici se vydejte po modré značce směrem na Mazák a Butořanku. Dále pokračujte prudkým stoupáním po červené přes Lukšinec až na Lysou horu. Zde najdete kromě vysílače chatu Plesnivka a bufet Šantán. Za pěkného počasí jsou nádherné výhledy až na Tatry či Jeseníky. Dolů se vraťte zpět po červené na Lukšinec, odtud pokračujte dolů po zelené značce přes Albínovo náměstí a Staškov dále až k železniční zastávce Ostravice.

Turistické stezky Opavské Slezsko

Mezi meandry malebného údolí Moravicedélka 31 km, náročný výlet
Hradec nad Moravicí ČD – Hradec nad Moravicí zámek – Podhradí – Jánské Koupele – Kružberk
Na túru se vydáte od vlakového nádraží v Hradci nad Moravicí po modré značce a dojdete až k zámku. Dále budete pokračovat proti proudu řeky Moravice po červené značce, která vás povede po celý zbytek cesty. Po cestě narazíte na technickou památku – 3,5 km dlouhý Weisshuhnův kanál. Pokračovat budete až do obce Podhradí schované v hlubokém údolí přibližně v polovině trasy. Nad obcí se tyčí zřícenina hradu Vikštejna. Dále půjdete přes další hezká zákoutí v údolí Moravice – osadu Zálužné a bývalé lázně Jánské Koupele až po hráz přehrady Kružberk.

Hradec nad Moravicí – perla Slezska, délka 5 km, nenáročný výlet
procházka Hradcem nad Moravicí
Výchozím bodem pohodové procházky je Hotel Belaria stojící v údolí řeky Moravice na okraji Hradce nad Moravicí. Od hotelu se vydáte kolem tenisových kurtů až k mostu, po kterém překonáte řeku. Po výstupu do kopce dojdete na Červený zámek, odkud můžete dojít na nedaleké nádvoří, Hodinovou věž nebo také na Bílý zámek. Z Červeného zámku se po hlavní parkové cestě vydáte k Lisztově návrší, cesta vede bez odboček. Dále navážete na parkovou cestu, kterou jste přišli, a pokračujete po ní rovně až ke skále, kde navážete na modrou turistickou značku. Ta vás lesem zavede až k Bezručově vyhlídce. Zpět se vracíte stejnou lesní cestou po modré značce. Z ní odbočíte vpravo k hradbám, následně vlevo po schůdcích nahoru a ocitnete se v dalším malebném zákoutí parku. Po dřevěné lávce překonáte zbytky starého hradebního příkopu a vrátíte se zpět k výchozímu bodu procházky parkovou cestou kolem Červeného zámku.

Pohraniční opevnění kolem Opavydélka 11 km, nenáročný výlet
Opava – Milostovice – Opava
Výlet začíná v Opavě, kde můžete vidět řadu památek: gotickou konkatedrálu Nanebevzetí Panny Marie, minoritský klášter a kostel sv. Ducha, novorenesanční Hlásku nebo Slezské zemské muzeum. Po ulici Krnovské dojdete z centra až na kraj města do Jaktaře, odkud budete pokračovat dále do Milostovic. Nachází se zde tři pevnosti a dvě pevnůstky československého opevnění. Je to jedinečná stavební a technická památka z třicátých let minulého století. O nedělích od 14 do 18 hodin je v Milostovicích přístupná i s průvodcem dvoupodlažní pevnost OP-S 25, jejíž vybavení a výzbroj se blíží stavu v roce 1938. Zpět do Opavy se vrátíte stejnou cestou.

Turistické stezky Jeseníky

Na Praděd, nejvyšší horu Moravy, délka 18 km, středně náročný výlet
Karlova Studánka – Ovčárna – Praděd rozcestí – Praděd vrchol – Praděd rozcestí – Chata Barborka – Karlova Studánka
Z Karlovy Studánky se dostanete na Hvězdu, odkud pokračujete dále do kopce po značené trase až do areálu Ovčárna, kde se nachází několik horských chat a lyžařských vleků. Z Ovčárny dojdete po asfaltové silnici až na vrchol Pradědu. Při cestě zpět můžete navštívit nedalekou stylovou turistickou chatu Švýcárna – odbočíte k ní na rozcestí Pod Pradědem. V opačném případě se vrátíte zpět kolem turistické chaty Barborka. Trasa dále pokračuje po naučné stezce, „Údolím Bílé Opavy“. Naučná stezka prochází Národní přírodní rezervací Praděd po mnoha mostcích a lávkách. Po značené lesní cestě se dostanete zpět do Karlovy Studánky.

Kotlinou na hlavní hřeben Jeseníků, ,élka 21,5 km, středně náročný výlet
Karlov-Moravice – Nad Velkým kotlem – Nad Ovčárnou – Vysoká hole – Jelení studánka – Chata Alfrédka – Mravencovka – Karlov-Moravice
V Karlově se napojíte na modrou a zelenou značku, po kterých dojdete na rozcestí Karlov-Moravice. Dále půjdete po modré směr Nad Velkým kotlem. Mírným stoupáním po štěrkoasfaltové cestě podél potůčku se dostanete k začátku naučné stezky Velkou kotlinou. Odtud půjdete dále po modré k rozcestí Nad Velkým kotlem. Během prudkého stoupání klikatou cestičkou minete i tzv. Amfiteátr, odkud je nádherný výhled na Velký kotel. U rozcestí Nad Ovčárnou odbočíte na červenou značku směr Vysoká hole, Jelení studánka. Můžete také sejít k horské chatě Ovčárna. U rozcestí Jelení studánka odbočíte vlevo dolů po červené k chatě Alfrédka. Odtud budete po zelené klesat k rozcestí Karlov-Moravice.

Rešovské vodopády a hrad Sovinec, délka 20,5 km, středně náročný výlet
Rešov Bus – Fialův Mlýn – Rešovské vodopády – Fialův Mlýn – Soutok Huntavy a Oslavy – Hrad Sovinec – Valšovský důl – Lesný vrchol – Rešov Bus
Výchozím bodem výletu je rozcestí Rešov u autobusové zastávky. Vyjdete po červené a výrazným klesáním přijdete k rozcestí Fialův mlýn, kde odbočíte vpravo podél řeky a dojdete až k rozcestí Rešovské vodopády. Jejich krásu si nejvíce vychutnáte, když budete pokračovat ještě dále po červené a projdete kaňonem kolem jednotlivých kaskád až k rozcestí Nad vodopády. Poté můžete jít ještě kousek dál po zelené (asi 100 m) a prohlédnout si skalní masiv, na jehož vrcholku se nachází zbytky neznámého středověkého hradu. Celý úsek je veden přímo skalnatým korytem řeky, a proto návštěvníkům doporučujeme vzít si pevnou obuv. Potom se vrátíte zpět k rozcestí Fialův mlýn, odkud se vydáte po zelené, směr rozcestí Soutok Oslavy a Huntavy. Od něj půjdete po modré směr Valšovský důl až k rozcestí Sovinec hrad. Po případné prohlídce tohoto gotického hradu se vydáte zpátky dolů k rozcestí Valšovský důl. Od něj půjdete po červené směr Lesný – vrchol zpět do Rešova..